Chauffören som bästa jobbet

Posted · Add Comment

Att köra taxi kan vara lösningen för många som kanske har problem att få andra jobb. Tyvärr är det ju till exempel så att vissa utbildningar som införskaffats i andra länder, inte räknas på samma sätt när människor flyttar eller börjar om på samma ställe.

Så länge man har ett gott lokalsinne och intresserar sig för människor, kan yrket som taxichaufför säkerligen fungera bra.

Det viktigaste för att bli framgångsrik på den här marknaden, är samma som det är i många andra branscher: Marknadsföring. Om ingen känner till att du finns, kommer ingen att ringa dig när de behöver skjuts och du får inga jobb och tjänar inga pengar.

Ett taxibolag som lyckats fint med marknadsföring och kommunikation är Växjö-Avesta Taxi AB. Deras transportmedel funkar utmärkt för en mängd olika körningar. Gå gärna in på Alvesta Taxi för att läsa mer om dem.

Syns man så finns manTaxi i växjö

Det brukar finnas gott om taxibolag och taxichaufförer på plats på de stora knutpunkterna i samhällen och städer. Särskilt i de större städerna blir det lätt hätsk stämning när man försöker förmå kunderna att hoppa in i just sin egen taxi. Ärlighet och trevlighet varar dock längst här – och förhoppningsvis sprider sig de positiva kommentarerna och kunderna återvänder.

Vill man ändå satsa lite extra på marknadsföring är det till exempel effektivt att ha ett proffsigt visitkort. Då kan kunderna spara det i sina plånböcker och enkelt få tag på dig igen nästa gång.

Lika bra funkar det att göra reklam på små, men effektiva ställen. Kanske insidan av en toalettdörr på en nattklubb, på tändsticksaskar i en restaurang på stationen eller på ballonger som delas ut på torget. Allt räknas.

Bra service uppskattas

Det viktigaste för att bli en uppskattad taxichaufför är att vara korrekt i sitt arbetssätt och göra det som man faktiskt är där för: ta kunden från punkt A till punkt B. Det finns dock ett par saker man kan tänka på för att göra det lilla extra, som gör att passagerarna kommer ihåg en och vill åka med en igen:

  • Kom i tid.
  • Kör snabbaste vägen.
  • Erbjud både kontant- och kortbetalningsalternativ.
  • Prata bara om kunden verkar pratsugen.
  • Hjälp till med bagage.

På nolltid kommer du ha en stadig kundkrets som hela tiden växer, och behöver inte oroa dig för din marknadsföring som taxichaufför igen.

Comments are closed.

 
DMS