3 bra sätt att nå dina kunder

Posted · Add Comment

Marknadsföring handlar om att på det mest effektiva sättet nå sina kunder sett till faktorer så som ekonomi och tidsåtgång. Här kommer vi gå igenom 3 effektiva verktyg för att marknadsföra dig och ditt företag.

  1. SEO – fortfarande gångbart

SEO är idag något som de allra flesta känner till grunderna av men långt ifrån alla praktiserar. SEO, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, handlar i princip om arbeta långsiktigt och regelbundet för att hamna högre upp i sökmotorernas resultat. De allra flesta väljer idag att klicka på någon av de länkar som ligger högst upp i exempelvis Google så det är helt klart värt att lägga ner tid och resurser på att försöka vara bland dessa länkar. I grunden handlar det om att på din hemsida ha bra innehåll som dina besökare är intresserade av, samt att se till att personer från andra sidor hittar dit, genom att hitta relevanta sidor som kan länka till dig. Det finns idag mängder av bra bolag som kan hjälpa dig med de mer avancerade detaljerna i detta arbete.

  1. Direktmarknadsföring – en gammal klassiker i nytt format

sociala medierDirektmarknadsföring kommer få nostalgiker att tänka på reklam utfärdat av postorderföretag i Borås, men nu för tiden sker den mesta av direktmarknadsföringen i form av e-postmarknadsföring. Möjligheten till att kostnadseffektivt kontakta en stor andel av dina kunder och personer som du bedömer är intresserade av din produkt är trots att det gjorts i många år enormt effektivt. Nu för tiden är även stora delar av denna form av marknadsföring automatiserad och det som sägs vara det kommande för nästa år är en större andel dynamiskt material där du helt enkelt anpassar innehållet beroende på vem mottagaren är.

Ytterligare en fördel är att du om du har en stor databas kan lära känna din målgrupp ännu bättre vilket har en förstärkande positiv effekt. Detta genom att du har möjlighet att göra en marknadsundersökning genom att kontakta din databas. Om du vill lära dig mer om hur och varför du ska göra det, klicka här för mer information.

  1. Sociala medier – syns du inte finns du inte

Idag ska det inte behöva förklaras varför man behöver ha sociala medier på en lista på hur man når sina kunder, det är mer eller mindre självförklarande. En övervägande majoritet av dina kunder kommer finnas på sociala medier, och problemet om du inte finns där är att du då inte har någon kontroll över vad som sägs. Du kan nämligen vara säker på att kunder kommer prata om dig och ditt företag på Facebook, Twitter eller Instagram, men om du inte har en strategi för hur du använder sociala medier kommer du tyvärr inte kunna bemöta kritik eller utnyttja positiva omdömen.

Comments are closed.

 
DMS